Ile kosztuje założenie firmy? – nie zapomnij o tych wydatkach planując swoją firmę

 

Ile kosztuje założenie firmy?

Zarejestrowanie firmy w urzędzie jest w pełni darmowe. Natomiast założenie firmy niesie ze sobą koszty, o których warto pomyśleć jeszcze przed uzyskaniem wpisu do CEiDG. Dostosuj wydatki do swoich potrzeb, ale optymalny pakiet startowy to logo, strona internetowa, domen, hosting, ulotka reklamowa, wizytówki

Czytając w Internecie poradniki o tym ile kosztuje prowadzenie firmy, często można dowiedzieć się, że koszty to głównie ZUS i podatki. Nic bardziej mylnego. Jako początkujący przedsiębiorca nie daj się złapać w pułapkę niskich kosztów na start. Biznes to wydatki i warto wiedzieć na co i ile ich ponieść.

Jakie są koszty na start?

Masz pomysł na swoją firmę, wymyśliłeś nazwę dla swojej działalności, to teraz zrób krok dalej. Pierwsze pieniądze możesz wydać na kupno własnej domeny. Na różnych stronach możesz kupić domenę nawet za 1 zł za rok(własność domeny co rok trzeba przedłużać). To w której firmie kupisz domenę nie jest aż tak ważne. Jak masz domenę to przyda Ci się poczta z nazwą Twojej domeny, a pamiętaj, że będziesz też prawdopodobnie potrzebował stronę internetową, więc potrzebny Ci hosting. Większość hostingów ma od razu swoją pocztę. Ten wydatek to od 50 do 100 zł za rok. Obecnie np. hekko.pl oferuje hosting Optimum, który w zupełności wystarczy dla małego biznesu(ale nie dla sklepu internetowego).

Czego potrzebujesz na start dla swojej firmy?

I. Identyfikacja wizualna – to jak Twoja firma będzie wyglądać oczami klientów.

  1. Logo – możesz zaprojektować je sam, w Internecie jest sporo poradników i darmowych narzędzi do tworzenia logo, możesz też zlecić je agencji lub grafikowi. Koszt: od 500 zł w górę. Logo dobrej jakości to koszt ok. 1000 zł, księga znaku do logo to ok. 700 zł
  2. Ulotki, materiały promocyjne, oferta firmy, wizytówki, teczki, papier firmowy – jak Cię widzą, tak Cię piszą. Klient w jakiś sposób musi się o Tobie dowiedzieć, mogą to być ulotki, możesz też zostawiać swoją ofertę i wyztówki na spotkaniach biznesowych, na spotkaniach coworkingowych, śniadaniach biznesowych etc.. Projekt graficzny wizytówki to ok. 150 zł, oferta firmy na ulotce a4 skłądanej do a5(4 strony) to ok. 350 zł, papier firmowy ok. 200 zł, teczki ok. 300 zł. Do projektów należy doliczyć koszty druków, warto zapoznać się z cenami druków w drukarniach internetowych np. chroma.pl
  3. Oklejenie samochodu – dobra forma promocji, można wykleić tylko tylną szybę lub okleić boki, można okleić całe auto, w zależności od potrzeb. Wyklejenie jednej szyby z projektem to ok. 400 zł, oklejenie całego samochodu to od 2 tysięcy w górę(dla auta osobowego koszt oklejenia z projektem wynosi ok. 3-4 tys. zł)

II. Wizerunek w internecie

  1. Strona internetowa – w zależności od rodzaju firmy może kosztować mniej lub więcej. Ważne żeby była prosta, czytelna i estetyczna, dostosowana do wszystkich urządzeń tj. komputera, telefonu i tableta. Warto do strony dodać blog, na którym można dzielić się nowinkami z branży lub własną wiedzą ekspercką(content marketing) – koszt postawienia strony to od 1500 do 5000 zł. Średnia cena strony dla małego biznesu, bez wielkich wymagań to 2000 zł. Do kosztów należy doliczyć domenę i hosting (łącznie ok. 150 zł za rok)
  2. Obecność w social media – nie każdy go potrzebuje, ale będziesz zdziwiony ilością branż, które mogą zyskać na widoczności na facebooku, może to być świetne źródło pozyskiwania nowych klientów i budowania silnej marki, ale należy robić to z głową. Można robić to samemu, ale wiąże się to z dużą ilością czasu, którą będziemy musieli poświęcić na naukę, do tego prowadzenie social media wymaga czasu, a jako przedsiębiorca możesz nie mieć go na takie rzeczy. Koszt prowadzenia profilu społecznościowego na FB, razem z obsługą reklam przez agencję to od 700 zł w górę, średnio ok. 1000 zł dla małego biznesu, do tego należy doliczyć budżet na reklamy w granicach 300-1000 zł. (wydatki na reklamę zawsze powinny być uzależnione od naszych celów, naszego produktu lub usługi)
  3. Reklamy  – te na Google AdWords i te na Facebooku, mogą być też reklamy w contentstream itd. Wszystkie te reklamy można wspierać, a nawet powinno się wspierać grafiką reklamową. Obsługa kampanii reklamowych w Google AdWords to koszt ok. 300 zł przy zleceniu dla agencji + stworzenie grafik.

III. Narzędzia ułatwiające sprzedaż.

Mogą to być zarówno narzędzia cyfrowe jak i fizyczne.

  1. Odpowiednio wykorzystany tablet – dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu tableta można zdziałać cuda na spotkaniach biznesowych. Dzięki wykorzystaniu tableta można oryginalnie zaprezentować swój produkt lub ofertę swojej firmy.
  2. Narzędzia ułatwiające sprzedaż w internecie, m.in. na stronie internetowej, może to być CallPage, Livechat, boty na messengerze etc.

Dokumenty i strategie ułatwiające działanie.

  1. Strategia marketingowa Twojej firmy – będziesz wiedział do kogo trafiają produkty i usługi, jak je przedstawiać, jak je reklamować, jakim językiem mówić. Koszt strategii będzie dopasowany do Twoich potrzeb, dla mikro i małych firm cena strategii może zaczynać się od 2000 zł i iść w górę. Cena strategii powinna być dopasowana do Twoich potrzeb.
  2. Strategia rozwoju firmy – będziesz wiedział w którym kierunku ma zmierzać Twoja firma, nie będziesz działał na ślepo, w sposób ciągły będziesz mógł monitorować efekty i reagować w przypadku zagrożeń lub niespodziewanych zmian lub wyjątkowych okoliczności. podobnie jak w przypadku strategii marketingowej cena powinna być dopasowana do potrzeb i możliwości.
  3. Model biznesowy – pozwoli Ci dokładnie określić na czym i jak będziesz zarabiał, dzięki niemu prześwietlisz na wylot swój produkt/usługę, będziesz mógł pozyskiwać więcej klientów wiedząc dokładnie na czym stoisz i czym dysponujesz. Model biznesowy pozwoli Ci też określić wszystkie źródła dochodu, więc dzięki niemu możesz od samego początku zwiększyć swoją sprzedaż i osiągać wysokie przychody i zyski

Podsumowanie

Czy to wszystko jest takie ważne? Czy nie można rozpocząć działalności bez tych wydatków? Można. Niektórzy nie potrzebują reklamy, logo i strategii, bo np. od dłuższego czasu działali w szarej strefie, mają już grono klientów i świetną reklamę pocztą pantoflową, ale dopiero teraz decydują się na legalizację swojej działalności. Niektórzy twierdzą, że nie potrzebują tych rzeczy bo jakoś to będzie(na 99% w takim wypadku nie będzie), niektórzy chcą zacząć spokojnie i dopiero jak zaczną więcej zarabiać to będą mogli sobie pozwolić na większe wydatki i rozwój firmy(poniekąd słuszne podejście, ale to jest podwójny wysiłek), niektórych zwyczajnie nie stać, żeby zapłacić za takie rozwiązania, ale wtedy wybór jest prosty – albo zrób wszystko samemu(narzędzi i poradników i książek jest sporo), albo poczekaj, aż będziesz miał pieniądze, bo własna firma to nie jest kaszka z mleczkiem, a problemom można zapobiegać. Wyzwaniem powinien być rozwój firmy, a nie walka o oddech.

Rozpoczynasz swoją działalność, masz plany na podbój rynku lokalnego lub większych rynków. Trzymam za Ciebie kciuki. Postaraj się uniknąć pewnych błędów, których da się uniknąć i swoją energię skieruj na działanie, a nie rozwiązywanie problemów. Warto prosić o pomoc.

Dla osób, które otwierają swoją działalność i szukają pomocy na start – zadzwoń do mnie, porozmawiamy i powiem Ci co można zrobić i za jakie pieniądze. Dzięki temu Twój biznes to będzie Twój sukces. Zadzwoń – 576 638 850

© All rights reserved